CAPITAL BOULEVARD LEGACY PUBLIC ART PROJECT – CANADA 150 /

Projet d'art public du boulevard de la capitale - Canada 150

This Project is funded in part by the Government of Canada, with matching investments from partners: the Alberta Foundation for the Arts, and the City of Edmonton; and support from the Downtown Business Association, and The Works Society.

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Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada, avec une contribution égale de la part de la Alberta Foundation for the Arts et la Ville d'Edmonton, et le soutien de la Downtown Business Association et The Works Society.

 

The Project / le projet:

The Art & Design in Public Places Program (The Places) is pleased to announce the commission of five new original landmark sculptures for the Capital Boulevard Legacy Public Art Project – Canada 150. The sculptures will bring meaning to Capital Boulevard and contribute to the Boulevard being the most important street in the Province of Alberta. The five finalists, selected from an invitational call extended to 48 Alberta artists, are Leo Arcand of Alexander First Nation, Sandra Bromley of Edmonton, Firebrand Glass (Julia Reimer and Tyler Rock) of Black Diamond, Ken Macklin of Gunn, and Voyager Art & Tile (Dawn Detarando and Brian McArthur) of Red Deer.

The City of Edmonton has built five focal points, one per block, designated to be prominent sites for “primary public art and design works”. These sites are positioned in the mid-block along Capital Boulevard, allowing for pedestrian and vehicular traffic to flow around them on all sides (vehicles moving North-South and pedestrians East-West).  Capital Boulevard encompasses five blocks of 108th Street between 99th Avenue and 104th Avenue. Centennial Plaza is located south of the intersection at 99th Avenue and 108th Street.

The five commissioned sculptures will be a legacy for Canada’s 150th anniversary of Confederation. Alberta artists will contribute to the interpretation and storytelling of Canada’s past, present and future. The sculptures will reflect Canadian landscapes, culture, history and/or values such as diversity, inclusion, reconciliation, and inspiring youth. The artworks will be a symbol of community collaboration and partnership as citizens come together for Canada 150. In addition, these five sculptures will become part of the Alberta Foundation for the Arts Collection.

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Dans le cadre du Programme d’art et de design en lieux publics (Les Sites) (Art & Design in Public Places) (The Places) cinq nouvelles sculptures majeures ont été annoncées pour le Projet d’art public du Boulevard de la capitale - Canada 150. Ces sculptures seront significatives pour le Boulevard de la capitale et contribuerontà son développement car elle sera la rue la plus importante de la province de l’Alberta. Les cinq finalistes, sélectionnés parmi 48 artistes albertains invités, sont Leo Arcand de la Première Nation Alexander, Sandra Bromley d’Edmonton, Firebrand Glass (Julia Reimer et Tyler Rock) de Black Diamond, Ken Macklin de Gunn, et Voyager Art & Tile (Dawn Detarando et Brian McArthur) de Red Deer.

La Ville d’Edmonton a désigné cinq endroits principaux comme sites importants d’« art public majeur et de travaux de design ». Il y aura un de ces sites par quadrilatère, situé au centre de chacun d'eux, le long du Boulevard de la capitale. De cette manière, piétons et automobiles pourront se déplacer facilement autour des sites (les automobiles se déplaçant du nord au sud et les piétons, d’est en ouest). Le Boulevard de la capitale comprend cinq quadrilatères, sur la 108e rue, entre la 99e avenue et la 104e avenue. La Place du centenaire (Centennial Plaza) est située au sud de l’intersection de la 99e avenue et de la 108e rue.

Les cinq sculptures commandées feront partie du legs découlant du 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Des artistes albertains contribueront à l’interprétation et la narration du passé, du présent et de l’avenir du Canada. Les sculptures représenteront le pays : ses paysages, sa culture, son histoire et ses valeurs, telles que l’inclusion, la réconciliation et l’inspiration de la jeunessse. Les œuvres d’art serviront de symboles de partenariat et de collaboration communautaire des citoyens dans le cadre de Canada 150. De plus, ces cinq sculptures feront éventuellement partie de la Fondation albertaine des arts.

 

The Location / l'emplacement:

Capital Boulevard encompasses five blocks of 108th Street between 99th Avenue and 104th Avenue. Centennial Plaza is located south of the intersection at 99th Avenue and 108th Street. The City of Edmonton has built five focal points, one per block, designated to be prominent sites for “primary public art & design works”. These five focal points (sites) are positioned in the mid-block along Capital Boulevard, allowing for pedestrian and vehicular traffic to flow around them on all sides (vehicles moving North-South and pedestrians East-West).

The Capital Boulevard Re-Design was a renovation project to complement the Government of Alberta’s restoration of the Federal Building and the creation of the new Centennial Plaza. The new ceremonial 108th street highlights the connection of the Provincial Legislature to Alberta’s capital city and celebrates the shared history between Alberta and Edmonton, while providing a grand view from the Alberta Legislature to MacEwan University.

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Le Boulevard de la capitale comprend cinq quadrilatères de la 108e rue, entre la 99e avenue et la 104e avenue. La Place du centenaire (Centennial Plaza) est située au sud de l’intersection de la 99e avenue et de la 108e rue. La Ville d’Edmonton a désigné cinq endroits importants, un par quadrilatère (connus sous le nom de « sites d’art public primaire et de travaux de design »). Cahcun de ces cinq sites sera situé au centre d'un quadrilatère, le long du Boulevard de la capitale. De cette manière, les piétons et la circulation automobile pourront se déplacer facilement autour de chaque site (les automobiles se déplaçant en direction du nord-sud et les piétons, d’est en ouest).

Le projet de modification du design du Boulevard de la capitale avait pour but de compléter le projet de restauration du Bâtiment fédéral (Federal Building) du gouvernement de l’Alberta et la création de la Place du centenaire (Centennial Plaza). La nouvelle 108e rue d'honneur souligne les liens entre la législature provinciale et la capitale albertaine et célèbre l’histoire partagée de l’Alberta et de la Ville d’Edmonton, tout en donnant une vue impressionnante sur l’étendue de la Législature de l’Alberta jusqu’à l’Université MacEwan.

 

About the Artists / À Propos des Artistes:

Site 1

Firebrand Glass is a collaboration between award winning artists Julia Reimer and Tyler Rock. Both artists credit the natural environments in which they were raised for forming their artist aesthetics: for Reimer, southern Alberta is expressed in her tendency towards the simplicity of light and form, while Rock, from northern Saskatchewan, explores the fertile point between boundaries. Their work is collected internationally including the private collection of the former Prime Minister in Ottawa as well as the Emperor of Japan. Their sculpture for Capital Boulevard, Transect, is inspired by the concept of landmarks. “We feel,” the artists state, “that the sculpture will celebrate the interconnections of people that make a community.”

“The glass and stainless steel sculpture… with its rhizomatic structure connecting the various window apertures celebrates the interconnections of people that make a community. “

- Firebrand Glass (Julia Reimer and Tyler Rock), Artist Finalist

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Firebrand Glass est une collaboration entre les deux artistes primés, Julia Reimer et Tyler Rock.  Ils créditent l’environnement naturel dans lequel ils ont grandi comme source d’inspiration pour leur esthétique : pour Reimer, c’est le sud de l’Alberta qui est représenté à travers son approche envers la simplicité de la lumière  et de la forme; pour Rock, du nord de la Saskatchewan, c’est l’exploration du point fertile entre les frontières. Leur travail est collectionné autour du monde, y compris dans la collection privée du premier ministre à Ottawa, ainsi que celle de l’empereur du Japon. Leur sculpture pour le Boulevard de la capitale, Trancher (Transect), s’inspire du concept des points de repère. « Il nous semble, disent les artistes, que la sculpture célèbrera l’interconnectivité entre les membres d’une communauté. »

« La sculpture fabriquée de verre et d’acier inoxydable… célèbre l’interconnectivité entre les membres d’une communauté, grâce à sa structure, evocatrice du rhizome, qui lie les diverses ouvertures. »

- Firebrand Glass (Julia Reimer et Tyler Rock), artiste finaliste

 

Site 2

Copyright Image Maquette - Voyager Art & Tile.jpg

Voyager Art & Tile (Dawn Detarando and Brian McArthur) designs and creates public art and a line of decorative tile. Both artists hold MFAs from Ohio State University, and maintain solo art careers alongside their collaborative work. Star Gazer - Koo-koo-sint, their sculpture for Capital Boulevard, celebrates the life and work of David Thompson, whose early explorations gave shape to the land and the locations of many of our cities. Voyager Art & Tile “feel this artwork will visually celebrate the spirit of David Thompson’s journeys and will cause the viewer to stop and ponder the exploration and connectivity he had with the land, stars, people, flora and fauna, as he recorded these details in his quest to map the country.”          

“The sculpture Star Gazer - Koo-koo-sint is about David Thompson; the explorer, cartographer and voyageur. A silhouette of David Thompson is seated looking through his sextant high upon a tripod of canoes. The canoes themselves are embellished with images depicting his explorations, maps, family, stars and his connection with the local indigenous people, who gave him the respected name Koo-koo-sint meaning “star-gazer” for which the sculpture is named.”

- Voyager Art & Tile (Dawn Detarando and Brian McArthur), Artist Finalist

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Voyager Art & Tile (Dawn Detarando et Brian McArthur) conçoivent et créent de l’art public et une gamme de carrelage décoratif. Tous deux possèdent une MBA de l’Université d’État de l’Ohio (Ohio State University) et poursuivent une carrière solo en plus de leur travail collaboratif. Contemplateur d'étoiles (Star Gazer), leur sculpture pour le Boulevard de la capitale, célèbre la vie et le travail de David Thompson, dont les premières explorations ont donné forme à la région et aux emplacements d’un grand nombre de nos villes. Selon Voyager Art & Tile « Cette œuvre célébrera de manière visuelle l’esprit des voyages de David Thompson et forcera le spectateur à s’arrêter et à réfléchir sur l’exploration et la connectivité qu’il avait avec la terre, les étoiles, la flore et la faune, alors qu’il notait ces détails tout au long de sa quête de cartographie du pays. »

« La sculpture Contemplateur d'étoiles - Koo-koo-sint (Star Gazer - Koo-koo-sint) nous parle de David Thompson: l’explorateur, le cartographe et le voyageur. La silhouette de David Thompson est assise au sommet d’un trépied de canots, entrain de regarder dans son sextant. Les canots mêmes sont embellis d’images représentant ses explorations, ses cartes, sa famille, les étoiles et son lien avec les Autochtones, qui l’ont surnommé ‘Koo-koo-sint’ (contemplateur étoiles ou en anglais, star-gazer). C’est donc le nom qu’on a donné à l’œuvre. »

- Voyager Art & Tile (Dawn Detarando et Brian McArthur), artiste finaliste

Site 3

Sandra Bromley’s artworks have appeared in solo and group exhibitions in Europe, Asia, and North America. Her multidisciplinary, interactive art includes traditional sculpture as well as video, sound, photography, and installation. Graduating from the University of Alberta in 1979 with a BFA (Distinction) in sculpture, Bromley has received numerous prestigious awards throughout her career. Since 2000, Sandra has focused her studio artistic work on themes of peace and conflict.   About her sculpture for Capital Boulevard, Sentinel, which will be created from stone sourced from all 13 Canadian provinces and territories, Bromley states that it “is a uniquely Canadian artwork about strength, diversity and inclusion. It is an artwork that acknowledges and honors our natural and our human history.”

“Sentinel is a sculptural stone tower created from the ancient rock of Canada's thirteen provinces and territories.” 

- Sandra Bromley, Artist Finalist

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Les œuvres de Sandra Bromley ont été exposées seules ou en groupe en Europe, en Asie et en Amérique du Nord. Son art multidisciplinaire et interactif comprend la sculpture traditionnelle ainsi que la vidéographie, le son, la photographie, et l’installation. En 1979, Bromley a obtenu un BBA (avec Distinction) en sculpture à l’Université de l’Alberta. Elle a reçu de nombreux prix prestigieux tout au long de sa carrière. Depuis 2000, Sandra concentre son travail artistique en studio sur les thèmes de la paix et du conflit. Sa sculpture pour le Boulevard de la capitale, Sentinelle (Sentinel), sera créée avec de la pierre venant des 13 provinces et territoires canadiens. Bromley indique que « C’est une œuvre d’art typiquement canadienne autour de la force, de la diversité et de l’inclusion. C’est une œuvre d’art qui reconnaît et honore notre histoire naturelle et humaine. »

 « Sentinelle (Sentinel) est une tour sculpturale créée avec l’ancienne pierre provenant des 13 provinces et territoires canadiens. »

- Sandra Bromley, artiste finaliste

 

Site 4

Leo Arcand is a full-time sculptor from Alexander First Nation, whose works have been acquired nationally by corporate and government collections, including the private collection of Prime Minister Justin Trudeau. Arcand’s artistic practice is based on the ancestral knowledge passed down to him from his father and uncle. His sculptures have many levels of meaning, but he operates on the premise of spiritual balance, respect for living things and an appreciation for all cultural beliefs. Arcand’s sculpture Nature’s Harmony for Capital Boulevard represents the universal lessons that can be learned through the metaphors of nature. As Arcand states, “I feel that the time has come to talk about the past, to share the lived experience of my people with everyone so that a new era of understanding can commence.”

“We will never know how to embrace the beauty of one’s knowledge, love, culture, prayer, and way of life until we share it with truth, love, and understanding. Bringing it to life in stone forever is my gift I share.”

- Leo Arcand, Artist Finalist

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Leo Arcand, de la Première Nation Alexander, est sculpteur à plein temps. Ses œuvres ont été acquises à travers le pays par des collections d’entreprise et du gouvernement, y compris la collection privée du premier ministre Justin Trudeau. La pratique artistique d’Arcand est fondée sur le savoir ancestral que lui ont transmis son père et son oncle. Ses sculptures ont de nombreux degrés de signification, mais sont fondées sur l’équilibre spirituel, le respect des êtres vivants, et, par-dessus tout, une appréciation et un amour de toutes les croyances culturelles. La sculpture d’Arcand, L’harmonie de la nature (Nature’s Harmony), pour le Boulevard de la capitale représente les leçons universelles que les métaphores de la nature peuvent nous apprendre. Comme Arcand le dit, « Je pense qu’il est temps de parler du passé, de partager l’expérience de mon peuple avec tout le monde, afin qu’une nouvelle ère de compréhension puisse commencer. »

« Nous n'allons jamais pouvoir accepter la beauté de la connaissance, de l’amour, de la culture, de la religion ou du style de vie d’une personne avant qu’on puisse tout partager avec amour, vérité et sans jugement. Mon habileté de donner vie, dans la pierre, à cette beauté dont je parle, est le cadeau que je partage avec mon auditoire. »

- Leo Arcand, artiste finaliste

Site 5

Ken Macklin is one of several constructivist sculptors who emerged in Edmonton during the 1980s.  Macklin earned his Bachelor of Fine Arts with Distinction from the University of Alberta in 1978 and studied advanced sculpture at St. Martins School of Art in London, England in 1979/80. He has exhibited both nationally and internationally. Macklin is renowned for the creation of large-scale, abstract sculptures, such as his sculpture for Capital Boulevard. Macklin states, “Conceptually, my plan is to examine the notions of time. To me, time is not always linear, but simultaneous. Our thoughts and emotions in the present are coloured by the past, through memory and by the future through hope.”

“In my sculptural mobile world enough, and time past, present and future converge in colourful spheres suspended atop a graceful column intended, in this year of our sesquicentennial, to inspire viewers to honour the past, to embrace the present and to glimpse the future.”

- Ken Macklin, Artist Finalist

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Ken Macklin est l’un de nombreux sculpteurs constructivistes ayant émergé à Edmonton dans les années 1980.  Macklin a obtenu son BBA (avec Distinction) à l’Université de l’Alberta en 1978 et a étudié la sculpture avancée à l’École d’Art St Martins (St. Martins School of Art) à Londres, en Angleterre, en 1979-1980. Il a présenté des expositions au Canada et à l'étranger.  Macklin est connu pour ses sculptures abstraites à grande échelle, telle que sa sculpture pour le Boulevard de la capitale. Macklin indique : « Conceptuellement, mon projet est d’étudier les notions du temps. Pour moi, le temps n’est pas toujours linéaire, mais simultané. Nos pensées et émotions dans le présent sont nuancées par le passé à travers la mémoire, et par l’avenir par l’espoir. »

« Dans mon mobile assez terre, et temps (world enough, and time), le passé, le présent et le futur se combinent en sphères colorées suspendues au-dessus d’une colonne élégante destinée, dans cette année qui commémore notre 150e anniversaire, à inspirer les observateurs à honorer le passé, à accepter le présent et à percevoir l’avenir. »

- Ken Macklin, artiste finaliste

 

Messages from the Government of Canada and Project Partners /

Messages du Gouvernement du Canada et des Partenaires du Projet:

 “The Capital Boulevard Legacy Public Art Project – Canada 150 will enrich Canada’s cultural heritage with a legacy of five magnificent sculptures that reflect the image of Canada. The 150th anniversary of Confederation is a unique opportunity to highlight our past, our present and our future with pride.  In 2017, let’s get inspired by the creativity of Canadian artists!”

- Randy Boissonnault, Parliamentary Secretary to the Minister of Canadian Heritage and Member of Parliament (Edmonton Centre)

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 « Le Projet d’art public du Boulevard de la capitale - Canada 150 va enrichir le patrimoine culturel canadien avec cinq magnifiques sculptures qui reflètent l’image du Canada. Le 150e anniversaire de la Confédération est une occasion unique de mettre en valeur notre passé, notre présent et notre futur avec fierté. En 2017, soyons inspirés par la créativité des artistes canadiens! »

- Randy Boissonnault, secrétaire parlementaire de la ministre du Patrimoine canadien et député d'Edmonton-Centre

 

“The Alberta Foundation for the Arts (AFA) is thrilled to partner with the Capital Boulevard Legacy Public Art Project to commission five new artworks by Albertan artists for Canada’s 150th anniversary. As a permanent part of the AFA collection, these treasures will be cared for and maintained for all Albertans to enjoy for generations to come.”

- Liam Oddie, Acting Chair of the Board, Alberta Foundation for the Arts

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« La Fondation albertaine des arts (Alberta Foundation for the Arts ou AFA) est ravie de se joindre au Projet d’art public du Boulevard de la capitale - Canada 150 avec la commande de cinq nouvelles œuvres d’artistes albertains pour le 150e anniversaire de la Confédération. Ces trésors feront partie de la collection de l’AFA de façon permanente, et seront entretenus et préservés afin que tous les Abertains en profitent à travers les générations. »

- Liam Oddie, président par intérim du conseil d’administration, Fondation albertaine des arts

 

“The five Legacy Public Artworks will become important visual identifiers in the city.  The five major outdoor sculptures procured and celebrated through the project, will mark the boulevard, bring further meaning to the ceremonial street, celebrate the history, and tell the story of Canada 150 through the creative energy of Alberta artists and designers.”

- David Holdsworth, Senior Planner, Planning & Design, Urban Planning and Environment Branch, Sustainable Development Department, City of Edmonton

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« Les cinq œuvres d’art public patrimonial vont devenir d’importants identifiants visuels dans la ville. Les cinq grandes sculptures extérieures commandées et célébrées par l'entremise du projet, vont marquer le boulevard, donner une signification plus importante à la rue cérémoniale, célébrer et raconter l’histoire de Canada 150 à travers l’énergie créatrice d’artistes et de designers albertains. »

- David Holdsworth, planificateur principal, Planification et design, Direction de la planification urbaine et de l'environnement, Département du développement durable, Ville d’Edmonton

 

"With the immense growth and sheer number of projects underway in Edmonton's downtown, it can be easy to overlook the importance of making our streets and public spaces appealing to the eyes.  This partnership will ensure public art is supported as we continue to grow."

- Alyson Hodson, Chair, Downtown Business Association

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« Avec la croissance immense et le nombre considérable de projets en cours dans le centre-ville d’Edmonton, il est facile de négliger l’importance de rendre nos rues et nos espaces publics attrayants. Ce partenariat assurera le soutien de l’art public pendant que nous continuons à croître. »

- Alyson Hodson, présidente, Association du commerce au centre-ville

 

PROJECT Essay By TANYA HARNETT / ESSAI DE PROJET PAR TANYA HARNETT

The northern view of the Alberta Provincial Legislative building is both stunning and iconic. The dome of the capital building can be seen from five blocks away on 108th street. It is along this cobblestoned street that the Capital Boulevard Legacy Public Art Project presents the five commemorative sculptures that mark Canada’s 150th year of confederacy.

These Canada 150 sculptures are elegantly staged on five different avenues from the 99th avenue block to the 104th avenue block. Moving north from Legislative building we can find the artworks; Transect by Firebrand Glass (Julia Reimer and Tyler Rock), Star Gazer – Koo-koo-sint by Voyage Art & Tile (Dawn Detarando and Brian McArthur), Sentinel by Sandra Bromley, Nature’s Harmony by Leo Arcand and world enough, and time by Ken Macklin.

These artworks call for us to locate ourselves in the grand narrative of place, time and history. Both Leo Arcand’s Nature’s Harmony and Sandra Bromley’s Sentinel reminds us that this land holds a long memory, significantly older than our young country. Bromley’s artwork presents the indigenous stone from all of the thirteen provinces and territories. Her work is a graceful core sample of Canada. Sentinel is an old spirit that stands on guard for the earth itself. Leo Arcand, from the Alexander First Nation, also employs stone as a medium. He carves into the rock revealing old stories of the Indigenous people of this land. His sculpture work depicts the spirits of the Bear, the Buffalo, the Eagle and the people. By having his work in the heart of the city he calls for all Indigenous and non-Indigenous people to remember the past, to gather together, to learn and to share deep knowledge.                                                                                                      

Canada was, and continues to be, built upon the diligent work of the diverse group of Canadian citizens, immigrants and settlers. Dawn Detarando and Brian McArthur’s Star Gazer – Koo-koo-sint celebrates the life and work of the early explorer and cartographer, David Thompson (1770- 1857) or Koo-koo-sint, the name given to him by First Nations people. Julia Reimer and Tyler Rock’s piece Transect shares the multi-faceted history of Alberta in beautiful glass that is mounted on a structure that binds us together universally and molecularly.

Ken Macklin’s vision for his work world enough, and time is well represented by the Capital Boulevard Legacy Public Art Project – Canada 150. Macklin suggests that we honour the past, embrace the present and glimpse to the future. He has stated that he wishes to see ‘action to sculpture’ and on 108th street we see sculptures in action. In all the hopes of a strong future Canada, these sculptures call for positive human interaction and thoughtful engagement for all Canadians in the celebration Canada’s 150th year of confederacy.

 

Tanya Harnett is an Associate Professor in a joint appointment in the Department of Art and Design, and the Faculty of Native Studies. She has also taught at the University of Lethbridge, and Grant MacEwan University. Tanya has exhibited extensively locally, nationally, and internationally in both group and solo shows, and has been the recipient of several prestigious awards, including grants from the AFA, Canada Council for the Arts, the Queen’s Diamond Jubilee Medal and is a member of the Royal Canadian Academy of Arts. Tanya is a member of the Carry-The-Kettle First Nations in Saskatchewan, and is deeply committed to promoting the work of indigenous artists in Canada and beyond. Such work has included her participation in the creation of the University of Lethbridge BFA Native American Art in Studio and in Art History/Museum Studies. In 1990, Tanya was an intern for The Works and is proud to participate on The Places, Capital Boulevard Legacy Project. 

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Le côté nord de l’édifice de l’Assemblée législative de l’Alberta est à la fois impressionnant et emblématique. Le dôme de cet édifice capital est visible à cinq pâtés de maisons de distance, soit depuis la 108e  Rue. C’est le long de cette rue pavée que le Projet d’art public du Boulevard de la capitale présente cinq sculptures commémoratives soulignant le 150e anniversaire de la confédération du Canada

Ces sculptures du 150e anniversaire sont exposées élégamment sur cinq différentes avenues, à partir du pâté de la 99e Avenue jusqu’au pâté de la 104e Avenue. En se déplaçant vers le nord depuis l’édifice de l’Assemblée législative, on y retrouve les œuvres d’art suivantes : Trancher (Transect) de Firebrand Glass (Julia Reimer et Tyler Rock), Contemplateur d'étoiles – Koo-koo-sint(Star Gazer – Koo-koo-sint) de Voyage Art & Tile (Dawn Detarando et Brian McArthur), Sentinelle (Sentinel) de Sandra Bromley, L’harmonie de la nature  (Nature’s Harmony) de Leo Arcand et assez terre, et temps (world enough, and time) de Ken Macklin.

Ces œuvres d’art nous invitent à nous situer dans le grand récit du lieu, du temps et de l’histoire. L’harmonie de la nature (Nature’s Harmony) de Leo Arcand et Sentinelle (Sentinel) de Sandra Bromley nous rappelle que cette terre a une mémoire longue, et elle est considérablement plus vieille que notre jeune pays. L’œuvre d’art de Bromley présente la pierre autochtone de chacun des 13 territoires et provinces du Canada. Son œuvre constitue un échantillon gracieux du cœur du Canada. Sentinelle (Sentinel) est un ancien esprit qui protège la terre elle-même. Leo Arcand, de la Première Nation Alexander, utilise aussi la pierre comme moyen d’expression. Il sculpte dans la pierre afin de dévoiler de vieilles histoires des peuples autochtones de ce pays. Sa sculpture représente les esprits de l’Ours, du Bison, de l’Aigle et du peuple. En ayant son œuvre exposée dans le cœur de la ville, il invite tous les autochtones et les non-autochtones à se souvenir du passé, à se rassembler, et à apprendre et partager de profondes connaissances.                 

Le Canada était, et continue d’être, bâti sur le travail assidu de divers groupes de citoyens, d’immigrants et de colons qui se sont installés au Canada. L’œuvre intitulée Contemplateur d'étoiles – Koo-koo-sint (Star Gazer – Koo-koo-sint) de Dawn Detarando et Brian McArthur rend hommage à la vie et au travail d’un des premiers explorateurs et cartographe, David Thompson (1770-1857) ou Koo-koo-sint, soit le nom que lui ont donné les membres des Premières Nations. L’œuvre Trancher (Transect) de Julia Reimer et Tyler Rock partage l’histoire à multiples facettes de l’Alberta à l’aide de verre exquis qui est monté sur une structure qui nous lie les uns aux autres aux niveaux universel et moléculaire.  

La vision de Ken Macklin en ce qui concerne son œuvre assez terre, et temps (world enough, and time) est bien représentée par le Projet d’art public du Boulevard de la capitale – Canada 150. Macklin suggère que l’on honore le passé, accepte le présent et perçoive l’avenir. Il a déclaré qu’il souhaite voir « des mesures prises envers les sculptures » et sur la 108e Rue nous pouvons voir des sculptures en action. Dans tout l’espoir que le Canada jouira d’un avenir solide, ces sculptures font appel à l’interaction humaine positive ainsi qu’à un engagement réfléchi de la part de tous les Canadiens dans le cadre de la célébration du 150e anniversaire de la confédération du Canada.

 

Tanya Harnett est professeure agrégée et est nommée conjointement au sein du Département d’art et de design et de la Faculté des études autochtones. Elle a aussi enseigné à l’Université de Lethbridge et à l’Université Grant MacEwan. Tanya a monté de nombreuses expositions, en groupe ou solo, tant à l’échelle locale que nationale et internationale, puis elle fut la lauréate de plusieurs prix prestigieux, y compris des subventions de l’Alberta Foundation for the Arts et du Conseil des arts du Canada, ainsi que la Médaille du jubilé de diamant de la reine, et elle est aussi membre de l’Académie royale des arts du Canada. Tanya est membre de la Première Nation Carry-The-Kettle à Saskatchewan et est profondément engagée à promouvoir les œuvres des artistes autochtones du Canada et d’ailleurs. Cet engagement a mené à sa participation à la création du baccalauréat en beaux-arts (art autochtone) spécialisé en arts visuels en atelier, ou spécialisé en histoire de l’art / études muséales, à l’Université de Lethbridge. En 1990, Tanya a travaillé comme stagiaire à The Works et est fière de participer au Projet d’art public du boulevard de la capitale de Les Sites.